TV & Internet

Nu kan vi erbjuda dig som hyresgäst bredband i 98% av av våra lägenheter. Resterande 2% av våra lägenheter kommer att anslutas i takt med att fibernätet byggs ut. Malung-Sälens Fibernät är ett öppet nät, det innebär att du via bredbandsuttaget kan välja mellan flera olika tjänsteleverantörer av bredband, telefoni och TV-tjänster med hastigheter upp till 1 Gbit per sekund.

TV

Här kan ni läsa mer om Malungshems TV utbud som vi har med Sappa i ett flertal av våra lägenheter. Notera att denna möjlighet finns i dagsläget i ca 98% av våra kvarter. 

Nu uppgraderar vi TV-utbudet med ännu bättre bildkvalité!

Från och med den 8 juni 2021 får alla våra hyresgäster som kan se vårt basutbud även tillgång till Tv-kanalerna i högsta HD-kvalitét direkt ur TV-uttaget i väggen från Sappa.

Malungshem har tillsammans med Sappa tecknat nytt avtal som innebär att kanaler som tidigare varit krypterade för digital signal nu finns tillgängliga fritt för våra hyresgäster. Samtliga kanaler som ni kan se idag kommer ni att kunna välja att se analogt eller digitalt. För att titta på kanalerna digitalt utan en digitalbox behöver du en TV med inbyggd DVB-C mottagare samt utföra en ny kanalsökning från tidigast eftermiddagen den 8 juni. Dom allra flesta något nyare TV-apparater har teknik för att ta emot digital signal men om du har en äldre TV kan du även fortsättningsvis se på kanal 1-12 + TV Malung som finns kvar som analoga och kräver heller ingen ny kanalsökning. 

Här hittar du även en guide till hur du själv utför en kanalsökning. 
Sökning av kanaler

Har du några frågor är du alltid välkommen att ringa Sappa: 0774-444 744 alla dagar 8-22.

Ditt BASutbud som består av dessa 17 kanaler

Internet

För att du skall få tillgång till Malung-Sälens Fibernät har vi installerat en slutkundsutrustning i din lägenhet, den kallas CPE. Ett bredbandsuttag i hallen och ett i vardagsrummet.

Följande områden och kvarter är nu redan anslutna till fibernätet.                                        

Fällen, Ladugärdet, Bengts, Slagan, Knytet, Kullan, Montören, Kittarna, Malungsfors, Björnen                            

Fisken, Haga, Boken, Vagnen, Sparven, Mården, Sälgen, Vinkeln, Stebacken, Kringlan, Öje

Yttermalung, Kyrkbyn Lima, Ungärde, Buheden, Bu, Skålmo, Torgås, Pålhagen, Byvägen                                            

Näsvägen, Hagvägen, Personalboende Tandådalen, Vörderås, Transtrands Kyrkby, Rörbäcksnäs                                      

För att få din lägenhet ansluten startar du upp ditt abonnemang genom att ansluta en nätverkssladd till bredbandsuttaget och öppna din webbläsare. Där kan du välja vilken leverantör du vill ha direkt på skärmen, jämföra priser och villkor. Du kan även gå in på portalen.openuniverse.se/malungsalen/

Hjälp att hitta rätt tjänst och leverantör

Ring 0280-77 50 50 eller SMS:a BREDBAND till 72 660 så kommer Open Universe TM-byrå Hubbr att ringa upp dig

och hjälpa till att hitta den tjänst och leverantör som passar er bäst. Det är kostnadsfritt och operatörsneutralt.

Hubbr ringer från telefonnummer 010-1023398.

Felanmälan och fakturafrågor

Vid frågor som rör dina beställda tjänster vänder du dig till vald tjänsteleverantör. Kontaktuppgifter hittar du på den beställningsbekräftelse du får efter beställning eller på fakturan.

FAQ kommunikationsoperatör (KO)

Är samordnare av olika tjänsteleverantörer som du kan välja mellan. KO ser till att konkurrensneutralitet råder och att infrastrukturen fungerar. Resten hanteras av varje tjänsteleverantör.

Tjänsteleverantör

Är den leverantör som du väljer för tjänster som t ex bredband i vårt öppna nät. Det är alltid tjänsteleverantören du kontaktar om du har frågor om ditt abonnemang, vill göra felanmälan eller vill avsluta dina tjänster.

Vad menas med öppet nät?

Du är inte låst att använda samma utbud som dina grannar. Du väljer själv vilken levarantör och tjänst som passar bäst och det är enkelt att byta om du önskar det. Det innebär öppenhet, valfrihet och mångfald. Det råder valfrihet att ansluta sig till nätet, valfrihet att erbjuda sina tjänster och valfrihet för varje användare att köpa de tjänster som passar utifrån behov och plånbok. Detta innebär fri konkurrens vilket leder till bättre kvalitet och lägre priser. I slutna nät bestämmer nätleverantören vad du ska få tillgång till.

Vad är fiber?

En fiberoptisk kabel består av tunna trådar av kiseldioxid. Tekniken bygger på att informationen överförs med ljussignaler och det sker därmed i teorin med ljusets hastighet. Fiber är den snabbaste metoden för informationsöverföring som finns i dag.

Vilken hastighet finns att välja på?

Det finns en hastighet för alla, oavsett om du enbart betalar räkningar och läser tidningen via nätet, arbetar hemifrån eller spelar online spel. Hastigheter upp till 1Gbit/s.

Vad betyder t.ex. 100/10 Mbit/s?

Det innebär att datatrafiken strömmar med 100Mbit/s nedströms dvs. till din dator – det du tar emot samt 10 Mbit/s uppströms, dvs. från din dator – det du skickar.

Fördelen med fiber?

Den höga kapaciteten är en stor fördel, med fiber kan flera enheter (TV, ipads, smartphones, datorer m.m.) vara uppkopplade mot internet samtidigt utan att farten minskar eller att bilden blir sämre.

Vad behöver jag för utrustning för att använda digital-tv via fiber?

När du beställer digital-tv via fibernätet, beställer du samtidigt en digitalbox från leverantören. Du behöver en digitalbox till varje tv i din lägenhet, leverantörerna har ofta förmånliga priser på digitalboxar om du vill beställa flera. Du måste inte ha en ny tv för att det ska fungera, men den tv du har måste åtminstone ha en så kallad SCART-ingång. De modernare tv apparater har en HDMI-ingång. HDMI kabel följer med i det digitalboxpaket som du får hemskickat.

Jag vill säga upp en tjänst. Hur gör jag?

Kontakta din nuvarande tjänsteleverantör om uppsägning och sedan tecknar du ett nytt avtal med valfri tjänsteleverantör beroende på vilken eventuell bindnings- eller uppsägningstid som du har i ditt nuvarande avtal.